O projekcie, który zmotywował niejednego ucznia do nauki opowie Agnieszka Zalewska-Wróbel, dyrektor szkoły.
Zapraszamy do przeczytania wywiadu z panią dyrektor dotyczącego motywacji uczniów ZSP 5 w Siedlcach do nauki.
Co to jest stypendium motywujące?
Stypendia motywujące to nasz autorski projekt, który zmierza do tego, aby zwiększyć zdawalność egzaminu zawodowego i matury. Stypendia te skierowane są do uczniów wybranych kierunków kształcenia, tych najbardziej poszukiwanych na rynku pracy, a jednocześnie mało popularnych wśród młodzieży.
Stypendiami objęte są zawody, w których zauważamy na lokalnym, wojewódzkim i krajowym rynku pracy zapotrzebowanie na poziomie co najmniej umiarkowanym lub deficytowym. Jeśli chodzi o pomysł na stypendia to narodził się wtedy, gdy zauważyliśmy brak zainteresowania zawodami, na które jest największe zapotrzebowanie na rynku pracy.
Czy stypendium otrzymują tylko uczniowie w technikum i jakie warunki muszą spełnić by je uzyskać?
Stypendia skierowane są nie tylko do uczniów technikum, mogą je również w najbliższym roku szkolnym 2021-2022 otrzymać uczniowie branżowej szkoły pierwszego stopnia w zawodzie monter konstrukcji budowlanych. Stypendium to fundowane jest przez największego siedleckiego pracodawcę Polimex-Mostostal. Zajęcia praktyczne w przypadku monterów konstrukcji budowlanych będą odbywać się również w Mostostalu.
W pierwszej turze stypendia motywujące faktycznie skierowane były do uczniów technikum budownictwa. Fundatorzy stypendiów to głównie firmy budowlane: Malpol Budownictwo, MaxPol, Bank Spółdzielczy oraz kilku innych pracodawców, którzy pragną pozostać anonimowi.
Stypendia motywujące mogą uzyskać ci uczniowie, którzy spełniają określone warunki. Podstawowy warunek uzyskania stypendium to 90 % procent frekwencji na zajęciach lekcyjnych, zajęciach praktycznych i na praktykach zawodowych. Drugim kryterium jest minimum dobre zachowanie. Kolejne kryterium to wszystkie oceny pozytywne na okres klasyfikacyjny czyli na pierwsze półrocze i odrębnie na koniec roku. Najważniejszym i chyba najtrudniejszym warunkiem do spełnienia jest uzyskanie średniej ocen 3,5 z przedmiotów zawodowych w obecnym roku. Od 1 września 2021 roku ta średnia wzrośnie do poziomu 4,0 – taki wymóg stawiają fundatorzy stypendiów.
W jakim celu stypendia zostały wprowadzone?
Stypendia są przede wszystkim po to, żeby zachęcić młodych ludzi do nauki zawodu, który jest zarówno na polskim rynku gospodarczym jak i europejskim, bardzo poszukiwany. Mam na myśli technikum budownictwa, w którym nauka jest dosyć trudna. Są tutaj przedmioty które wymagają uzdolnień i gruntownej wiedzy. Przedmioty ścisłe oparte na matematyce i fizyce. Dodatkowo realizujemy w nim dwie innowacje – jedna polega na projektowaniu wnętrz, druga innowacja polega na projektowaniu architektonicznym. Pracodawcy fundując te stypendia chcą przyciągnąć młodych ludzi: po pierwsze do podejścia do egzaminów z kwalifikacji zawodowych, a po drugie do tego, aby zmobilizować młodzież do kontynuacji nauki na studiach inżynierskich.
Czy formuła stypendium odniosła oczekiwany skutek?
Zdecydowanie tak. Już w pierwszej turze po klasyfikacji śródrocznej, stypendium otrzymało siedmioro uczniów pierwszej klasy technikum. Co zauważyliśmy po wypłacie tego stypendium? Młodzież uwierzyła, że stypendia są faktycznie do uzyskania. Że to nie jest jakaś bajka, tylko jest rzeczywistość. Ewidentnie wzrosła motywacja do nauki. Oczywiście znajdą się zawsze uczniowie, którym na niczym nie zależy. Jest natomiast grupa uczniów, która bardzo zmobilizowała się do nauki, uczy się systematycznie, chce osiągać jak najlepsze wyniki i otrzymać, co najmniej pułap stypendiów.
Generalnie największy pozytywny efekt to bardzo dobra frekwencja, której średnia wyniosła w tej klasie 93%. W latach poprzednich taki poziom frekwencji był nie do osiągnięcia.
Skąd pozyskuje Pani środki na stypendia?
Jeżeli chodzi o to skąd są środki, to w 100% pochodzą one z darowizn od pracodawców, którzy w swoich firmach stwierdzają braki wśród chętnych do pracy. Pieniądze pozyskiwane są głównie przez dyrekcję szkoły, ale również zainteresowanych nauczycieli na skutek ogromnego zaangażowania w kontaktowanie się z lokalnymi pracodawcami, a następnie w rozmowy oraz tłumaczenie ich zasadności. Z nieukrywaną satysfakcją muszę powiedzieć, że pracodawcy dosyć przychylnie podchodzą do tej idei, szczególnie wtedy, kiedy widzą, że jest ogromne zapotrzebowanie na pracowników w danym zawodzie. W naszym wspólnym interesie leży zachęcenie niezdecydowanej młodzieży do podjęcia nauki w szkołach zawodowych, co przełoży się w efekcie na większą ilość wykształconych specjalistów w naszym regionie. Serdecznie zapraszam do odwiedzenia naszej strony internetowej, gdzie na bieżąco umieszczamy informacje dotyczące funkcjonowania naszej szkoły www.szp5.edu.pl
Opracowanie: Anna Wojciechowska