czwartek, 21 listopada, 2024
Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr 5

Informacje

Podsumowanie projektu “Europejskie staże”

Praktyki

W ramach projektu “Europejskie staże” zrealizowano dwa wyjazdy na praktyki zawodowe do Hiszpanii, w których wzięło udział 30 uczniów i 4 opiekunów. Pierwszy wyjazd odbył się w dniach 10–24 lutego 2024 roku do Grenady, a drugi w dniach 5–19 kwietnia 2024 roku, również do Grenady.

Luty 2024

W lutym uczestniczyło 15 uczennic z technikum: fotografia i multimedia, fryzjerstwo, przemysł mody oraz budownictwo, pod nadzorem dwóch nauczycielek języka hiszpańskiego. Praktyki rozpoczęły się od spotkania w siedzibie firmy M.E.P., gdzie odbyło się szkolenie. Uczennice miały różne doświadczenia w zależności od kierunku:

  • Technicy fryzjerstwa pracowali w salonie fryzjerskim, ucząc się nowych technik stylizacji włosów.
  • Technicy przemysłu mody zdobywały doświadczenie w atelier, szyjąc stroje flamenco.
  • Technicy fotografii i multimediów zajmowali się fotografią posiłków w kawiarni, choć napotkali trudności z warunkami pracy i komunikacją.
  • Technicy budownictwa pracowali na budowie, ucząc się m.in. szlifowania i malowania ścian.

Kwiecień 2024

W kwietniu 15 uczniów z kierunków: przemysł mody, budownictwo oraz fotografia i multimedia, programista wyjechało pod opieką dwóch nauczycieli języka angielskiego.

  • Technicy budownictwa pracowali na farmie, budując betonowy cokół pod ogrodzenie.
  • Technicy przemysłu mody szyły suknie flamenco w pracowni krawieckiej.
  • Technicy fotografii i multimediów dokumentowali życie firm i zabytków Granady, a jeden z uczniów prowadził social media M.E.P.
  •  Technicy programiści odbyli kurs umiejętności z takich języków programowania i technologii jak SQL, JavaScript, PHP i HTML. Przypomnieli sobie się również podstawy pracy z bazami danych przy pomocy SQL oraz technologie backendowe PHP.

Obie grupy nabyły praktyczne umiejętności, poznały różnice kulturowe i podniosły swoje kompetencje językowe.

Zwiedzanie

Grenada

W Grenadzie  grupy miały okazję zwiedzić:

  • Katedrę i dzielnicę Albaicin, gdzie podziwiali zabytkowe kamienice i małe uliczki.
  • Alhambrę, zespół pałacowo-zamkowy z urokliwymi ogrodami, fontannami i zdobieniami, uznany za jeden z najpiękniejszych kompleksów pałacowych w Europie.
  • Park Naukowy (Parque de las Ciencias), oraz Bio Domo interaktywne muzeum techniki z planetarium i parkiem motyli.
  • Alhama de Granada, znane z wód termalnych i malowniczych widoków (grupa I)
  • Torremolinos –  popularne nadmorskie miasto na Costa del Sol w Andaluzji, znane z pięknych plaż, takich jak Playa de la Carihuela i Playa del Bajondillo (grupa II)
  • Nerja– urocze miasteczko na wschodnim wybrzeżu Costa del Sol, znane z białych domów i brukowanych uliczek. Miasteczko oferuje piękne plaże, takie jak Playa de Burriana, idealne do relaksu i kąpieli słonecznych (grupa II)
  • Szlak Los Cahorros w Monachil, opularny szlak turystyczny w górach Sierra Nevada z wiszącymi mostami i kładkami, rozmieszczonymi pomiędzy malowniczymi wodospadami i formacjami skalnymi (grupa II)

Malaga

W lutym i kwietniu uczestnicy odwiedzili Malagę, gdzie poznali główne atrakcje turystyczne miasta.

  • Alcazabę, imponującą mauretańską fortecę z XI wieku, z której roztacza się przepiękny widok na miasto i port.
  • Katedrę w Maladze, znaną jako “La Manquita” (Jednoręka), której budowa rozpoczęła się w XVI wieku.
  • Muzeum Picassa w Pałacu Buenavista, które prezentuje liczne dzieła słynnego malarza, urodzonego w Maladze.
  • Stare Miasto, gdzie spacerowali malowniczymi uliczkami pełnymi sklepów, kawiarni i restauracji, oraz odwiedzili Plaza de la Merced, gdzie znajduje się dom rodzinny Picassa.
  • Dom Picassa, co pozwoliło na jeszcze głębszy wgląd w życie i twórczość artysty (grupa I)

 

Kuchnia Hiszpanii

Uczestnicy wyjazdów mieli okazję spróbować różnych hiszpańskich potraw:

  • Paella z owocami morza i kurczakiem, aromatyczne danie z ryżem, szafranem i warzywami.
  • Tortilla de patatas, hiszpański omlet z ziemniaków.
  • Churros, smażone ciastka podawane z gorącą czekoladą.
  • Typowe hiszpańskie śniadanie, czyli bagietka z sosem pomidorowym i wędliną.

Każde danie było wyjątkowe i różniło się od polskich smaków, jednak uczestnicy zgodnie stwierdzili, że hiszpańska kuchnia jest niezwykle smaczna i różnorodna.

Podsumowanie

Podczas Dnia Otwartego 26 kwietnia 2024 roku oraz Dnia Patrona 21 maja, uczniowie zaprezentowali swoje doświadczenia z wyjazdów na praktyki z projektu ‘Europejskie staże” w formie prezentacji. Wyjazdy te nie tylko wzbogaciły ich umiejętności zawodowe, ale także pozwoliły na lepsze poznanie hiszpańskiej kultury, kuchni i historii. Było to niezapomniane doświadczenie, które pozostanie w pamięci uczestników na długo.

Dnia 9 stycznia 2024 r. na 3 godzinie lekcyjnej w sali nr 12 odbyły się zajęcia przygotowawcze dla Uczniów związane z realizacją projektu Erasmus.

Warszawski Koordynator przedstawił wszystkie informacje dotyczące wyjazdu tj.:
– przejazdy, przeloty, dojazdy do pracy,
– zakwaterowanie, wyżywienie,
– miejsca pracy,

jak również odpowiadała na pytania młodzieży.



Nazwa szkoły:
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 im. gen. W. Sikorskiego w Siedlcach

Nazwa i numer projektu: Europejskie staże numer 2022-1-PL01-KA122-VET-000072936 realizowanego na zasadach PROGRAMU ERASMUS+ w ramach projektu „ Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”

Kraj wyjazdu: Hiszpania

Termin wyjazdu: 11.02.2024 r. – 25.02.2024 r.

Dnia 22. 12. 2023 r. nastąpiła zmiana dwóch uczestników.

lp. Imię Nazwisko zawód
1 Oliwia Budziak technik usług fryzjerskich
2 Natalia Księżopolska technik usług fryzjerskich
3 Julia Magdalena Łojek technik usług fryzjerskich
4 Amelia Bartczak technik usług fryzjerskich
5 Natalia Ewelina Targosz technik fotografii i multimediów
6 Maja Sosnowska technik fotografii i multimediów
7 Klaudia Drabarek technik fotografii i multimediów
8 Elwira Kobus technik fotografii i multimediów
9 Weronika Jaszczuk technik budownictwa
10 Ewelina Guzowska technik budownictwa
11 Patrycja Kobylińska technik budownictwa
12 Paulina Borkowska technik przemysłu mody
13 Janina Romaniuk technik przemysłu mody
14 Łucja Podlipniak technik stylista
15 Marta Magdziak technik stylista
16 Opiekunowie
17 Ewelina Korycińska opiekun
18 Justyna Leokadia Adamczyk opiekun

Termin wyjazdu nr II: 05.04.2024 r. – 19.04.2024 r.

Opiekunowie: 

Wojciech Bednarski- kierownik wycieczki 

 Anna Wojciechowska-opiekun 

 

Uczestnicy projektu:  

II TB- Technik Przemyslu Mody: Julia Mroczek, Anastasiia Adamovych, 

IV TA- Technik Budownictwa: Piotr Szkodziński, Gabriel Mariusz Łukasik, Kacper Końca 

III TC Technik Programista: Aleksandra Wróbel, Adrianna Wróbel, Justyna Dziwulska, Dawid Prochenka 

IV TC Technik Programista: Kacper Stanisław Malitka, Kacper Moreń 

II TC Technik Programista: Bartosz Harasimiuk 

II TD Technik Fotografii i Multimediów: Aleksandra Gizińska, Magdalena Dadacz 

III TD Technik Fotografii i Multimediów: Miłosz Omelaniuk 

22 listopada 2023 r. rusza rekrutacja do projektu Europejskie staże o numerze 2022-1-PL01-KA122-VET-000072936 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+  w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.

Założenia projektu:
1. Udział 30 uczniów w projekcie.

2. Wyjazd do Hiszpanii do Grenady dwóch grup po 15 uczniów z 2 opiekunami każda w planowanych terminach ok. 11.02 i 07.04 w 2024 r. na 2 tygodnie.

3. Realizacja staży uczniowskich u lokalnych pracodawców:
a) technik budownictwa – 6 uczniów;
b) technik fotografii i multimediów – 7 uczniów;
c) technik chłodnictwa i klimatyzacji – 2 uczniów;
d) technik programista – 7 uczniów;
e) technik przemysłu mody – 4 uczniów;
f) technik usług fryzjerskich – 4 uczniów.

4. Wszystkie koszty dojazdów, pobytu, zakwaterowania, wyżywienia, a nawet drobne kieszonkowe finansowane są z funduszy unijnych.

5. Obowiązkowe zajęcia przygotowawcze:
– język angielski 30 godz. (po lekcjach, w soboty, może w ferie),
– przygotowanie pedagogiczne – 2 godziny,
– przygotowanie kulturowe – 6 godzin,
– kurs pierwszej pomocy – 1, 2 godziny.

6. Zgłoszenia należy składać w sekretariacie szkoły w wersji papierowej (oryginał) podpisane przez uczniów i ich Rodziców.

Nabór: 22 listopada – 29 listopada 2023 r.

Początek zajęć przygotowawczych: od 4 grudnia 2023 r., planowane zakończenie przed 11 lutego 2024 r.

Nabór na podstawie świadectw z roku szkolnego 2022/2023. Projekt skierowany do uczniów 2, 3 i 4 klas technikum w roku szkolnym 2023/2024.